Duurzame inzetbaarheid ‘omdenken’

 

Duurzame inzetbaarheid gaat over vitaliteit, motivatie en productiviteit tijdens een loopbaan. Basisingrediënten in een loopbaan en voor een werkend leven. Mee blijven ontwikkelen, zodat je mee kan gaan met veranderingen en inzetbaar kan blijven voor de arbeidsmarkt. Waarde toevoegen nu, en in de toekomst.

Duurzame inzetbaarheid vraagt bewustwording voor organisaties en medewerkers. Het gaat om gezamenlijk mee bewegen met veranderingen en te blijven leren.

Als werkgever kun je deze verandering faciliteren door het volgen van een aantal stappen:

  1. ervoor te kiezen om dit thema op de agenda te zetten;
  2. bewustwording te creëren in je organisatie, te beginnen bij jezelf en het MT;
  3. met elkaar in gesprek te gaan over de ontwikkelingen in het werk;
  4. met elkaar in gesprek te blijven over de ontwikkeling van mensen en de organisatie;
  5. met elkaar vorm te geven aan de toekomstige organisatie;

Vanaf stap 4 noem ik het anders, ‘leven in je loopbaan’. Daar gaat het namelijk om!

Mensen ontwikkelen in hun loopbaan, betekent kijken naar de mens in plaats van de rol van medewerker.

De basisingrediënten voor organisaties en medewerkers, om aan te werken, zijn:

– hoe vitaal ben ik?

– hoe wendbaar ben ik?

– hoe productief ben ik: nu en hoe kan ik dat zijn in de toekomst?

‘Leven in je loopbaan’ gaat verder. Dat gaat over onderwerpen als:

  • werkgeluk / werkplezier
  • employee experience
  • talentontwikkeling
  • werk- en privébalans

‘Leven in je loopbaan’ doe je door sturing te geven aan jouw loopbaan. Naast sturing geven aan de basisingrediënten, ook sturing geven aan:

  • wat belangrijk is voor jou (waarden/drijfveren)?
  • waar jij je energie uithaalt?
  • hoe jij jouw talenten in kan zetten?

Inzicht in wat jouw toegevoegde waarde is als mens! En vanuit daaruit kijken naar welke werkomgeving bij jou past.

Voor organisaties betekent het helderheid creëren: duidelijke visie, aansprekende missie en uitdragen van waarden & normen. Herkenbaar en zichtbaar zijn voor de omgeving. En ook helder hebben waar je naartoe wilt groeien met je organisatie: welke kennis en kwaliteiten heb je daarvoor nodig? Welke competenties zijn nodig om het verschil te maken.

Als je dit inzichtelijk hebt, kun je ook de verbinding maken naar de mensen in je organisatie. Vanuit die verbinding kun je gezamenlijke groeien en de toegevoegde waarde vergroten.

Als loopbaanadviseur help ik organisaties om aan de slag te gaan met loopbaanvraagstukken, en coach ik mensen bij hun loopbaanvragen.

Een interessant artikel hierover is ‘De tijd van one size fits all voor hr professionals is voorbij’.